YouTube som medie blev åbnet for dansk annoncering allerede i 2013, men har siden en ellers spændende lancering ikke tiltrukket sig den store opmærksomhed fra ellers etablerede annoncører.
Det hænger sammen især med, at mediet er sværere at opsætte annoncering til – det kræver en video – end Googles almindelige annoncering i egen søgemaskine eller i form af display-annoncering.
YouTube kan dog være et spændende medie hvis brugt rigtigt. Vi ser her på 3 ting der skal til for at få succes med annoncering på verdens anden største søgemaskine og mest populære videoportal. Du kan blive klogere på online marketing i det hele taget med kurset i online marketing fra Bigum & Co.
Gå efter branding
Andres erfaringer med YouTube er, at det generelt er svært at skabe direkte konverteringer. Der skal meget til at hive brugeren væk fra den film han eller hun gerne vil se for i stedet at købe din vare eller tilmelde sig dit kursus.
Derfor er YouTube et medie, der falder ind under den store ’branding’-paraply. Du kan ikke regne med et direkte afkast og en positiv ROI, når du smider dine penge efter YouTube-annoncering. Men det er et billigt medie at gøre mange mennesker opmærksomme på dit produkt med og er derfor et udmærket enten alternativ eller supplement til annoncering ved hjælp af de landsdækkende danske fjernsynsstationer. Det er i hvert fald også billigere.
Logo i første 5 sekunder
Hvis brugeren springer over din annonce inden for de første 5 sekunder koster det dig ikke penge. Men prøv at se om du kan få noget ud af det alligevel.
Det gør du bedst ved at komme med logo og budskab inden for 5 sekunder. Det er svært, for du vil også gerne bruge pladsen på at lokke brugeren til at se resten af videoen. Du skal finde en mellemvej, der får mange til at se videre – men som også viser de, der ikke gider at se mere end 5 sekunder hvilken virksomhed du har.
Du kan med YouTubes udmærkede statistikmodul naturligvis altid se, hvor mange der har valgt at se din video færdig, hvor mange der kom til X’ende sekund og så videre.
Remarketing en mulighed
En udmærket mulighed med YouTube-annoncering er remarketing. Udover på YT bør du også overveje muligheden på Facebook. Som et tredje socialt netværk tilbyder Twitter også muligheden, men her er din potentielle brugerflade i hvert fald i Danmark ikke noget værd at råbe hurra for. Derfor er det også større brands uden så godt styr på deres marketingbudget som Toyota og Ford, der dominerer de danske Twitter-annoncer i mangel af andre annoncører.
Med remarketing vises dine videoreklamer på YouTube alene til dem, der i forvejen har været inde at kigge på din hjemmeside eller er på din emailliste. Du kan uploade emails direkte i AdWords, ligesom du her finder den sporingspixel, du kan bruge til at spore dine besøgende og vise dem annoncer.
Med remarketing er det kun et begrænset budget du skal bruge for ellers at nå en meget relevant målgruppe for din side. Har du kun X-hundrede kroner til rådighed om måneden til annoncering, så vælg først og fremmest at målrette din annoncering mod dem, der minimum en gang før har vist interesse for dit produkt.
Man siger med et almindeligt produktsalg, at det tager 5-10 påvirkninger af en person at få dem til at gøre det, du gerne vil have som at købe dit kursus eller handle i din webshop. YouTube (og Facebook-remarketing i øvrigt) er en meget billig måde at få disse påvirkninger på. Du betaler kun 20-30 øre for en påvirkning p YouTube, hvis der faktisk er en person, der vælger at se din annonce til ende og ikke springer over efter de første 5 sekunder.
Skriv et svar