Effektiv sidemandsoplæring er en meget vigtig del af en velfungerende arbejdsplads. Enkelte medarbejdere har ofte enorm ekspertise inden for et bestemt område, og den viden kan komme andre til gode. Videndeling handler om at dele den viden, erfaring og de færdigheder, som den enkelte kollega besidder, så alle på teamet kan vokse og udvikle sig i samlet flok. Det er dog ikke altid lige til at dele viden på arbejdspladsen. Det kræver både forståelse for den enkeltes udgangspunkt og en god portion pædagogisk indsigt. Når du står for oplæring af en ny kollega eller skal hjælpe et teammedlem med at lære noget nyt, er det vigtigt at have en strategi for videndeling, der sikrer, at budskabet bliver modtaget og forstået.
Udgangspunktet er at forstå din kollega
Før du begynder at dele din viden og dine kompetencer, er det ekstremt vigtigt at forstå, hvor din kollega står lige nu. Det er en god idé at finde ud af, hvad de allerede ved, og hvad de har brug for at lære. Sådan undgår du nemlig at bruge unødig tid på at dele viden, som din kollega allerede besidder. Spørg derfor din kollega, hvad de allerede ved om emnet, og hvad de har prøvet før inde for samme felt. Det er ikke nødvendigt at gentage information, de allerede besidder, men det er heller ikke produktivt at give for komplekse forklaringer på noget, de ikke har grundlæggende kendskab til. Find derfor en “zone for nærmeste udvikling” – det sted, hvor den specifikke kollega kan lære mest effektivt.
Her får du nogle eksempler på gode spørgsmål, der giver dig indblik i kollegaens nuværende viden:
- Har du arbejdet med dette før?
- Hvad ved du allerede om dette emne?
- Hvordan ville du normalt gribe denne specifikke opgave an?
- Er der noget her, der minder om noget, som du har arbejdet med tidligere – enten her eller på en tidligere arbejdsplads?
Undgå for meget information på en gang
En af de mest almindelige fejl ved videndeling er at overmande kollegaen med ALT for meget information – ALT for hurtigt. Når man har meget erfaring med en opgave, er det fristende at dele alt, hvad du ved på en gang. Dette kan dog hurtigt føre til en såkaldt “overload” af viden, som bliver svær at fordøje for din kollega. For at undgå denne overload er det vigtigt at skræddersy din oplæring til den konkrete situation og kollegaens behov. Fokusér på de centrale elementer, som kollegaen har brug for at vide for at kunne løse den aktuelle opgave.
Tænk på, hvad der skal til for, at den nye kollega kan udføre arbejdet på egen hånd. Start med de mest grundlæggende ting og byg langsomt videre. Når du mærker, at de er klar til mere, kan du tilføje nye lag af viden. Denne tilgang sikrer, at kollegaen ikke føler sig overvældet og har en realistisk chance for at lære effektivt.
Definer målet med videndeling fra starten
En vigtig del af videndeling er at have en klar forståelse af slutmålet. Når du starter en oplæring, er det essentielt at definere, hvad den nye kollega skal kunne og vide, når oplæringen er afsluttet. Inddrag din kollega i denne forventningsafstemning, så i arbejder sammen mod et fælles mål. Dette skaber både retning og motivation for både den, der oplærer, og den, der lærer. Hvis målet er tydeligt, vil kollegaen være i stand til at følge med i læringsprocessen og se, hvordan de skrider frem mod det ønskede resultat.
For at skabe motivation kan du f.eks. visualisere, hvordan den nye kollega vil have udviklet sig, når oplæringen er færdig. Det kan være en god idé at tale om, hvordan deres færdigheder og viden vil hjælpe dem til at håndtere arbejdet selvstændigt i fremtiden. Dette kan give dem et klart billede af, hvad der er i vente, og gøre dem mere engagerede i oplæringen.
Brug de tre “H’er” i videndeling: Hjerne, Hjerte og Hænder
En praktisk tilgang til videndeling kan opdeles i tre kategorier: Hjerne, Hjerte og Hænder. Denne opdeling kan hjælpe dig med at sikre, at du dækker alle relevante aspekter af oplæringen.
- Hjerne: Hvad skal din kollega vide? Dette omfatter de teoretiske og kognitive aspekter af arbejdet, såsom viden om systemer, processer eller regler. Dette kan inkludere forståelsen af tekniske aspekter, lovgivning eller principper, der er relevante for arbejdet.
- Hjerte: Hvilke holdninger og værdier er vigtige? For at kunne udføre arbejdet korrekt, er det vigtigt, at kollegaen også har de rette holdninger og forståelser. Dette kan f.eks. være holdningen til kvalitet, samarbejde eller accepten af, at fejl er en del af læringsprocessen.
- Hænder: Hvilke færdigheder skal kollegaen kunne? Det er vigtigt at sikre, at kollegaen har de praktiske færdigheder, der kræves. Dette handler om at kunne udføre konkrete opgaver, som f.eks. at bruge et system, håndtere et værktøj eller udføre en bestemt opgave.
At kombinere disse tre elementer giver en helhedsorienteret oplæring, hvor både teori, værdier og praktiske færdigheder bliver behandlet. Dermed sikrer du, at din kollega ender med den fulde pakke, der giver dem mulighed for at fuldføre opgaven selvstændigt og effektivt.
Vær opmærksom på forskellige læringsstile
Alle mennesker på denne klode lærer på forskellige måder. Nogle lærer bedst ved at få det store overblik først, mens andre foretrækker at lære én ting ad gangen. Nogle lærer bedst visuelt, mens andre er mere auditive. Samtidig er der nogle, der simpelthen lærer bedst ved at observere, at opgaven bliver udført korrekt – gerne et par gange. For at optimere videndelingen er det en god idé at spørge din kollega, hvordan de lærer bedst.
Stil åbne spørgsmål som:
- Foretrækker du at få en detaljeret gennemgang, eller vil du hellere prøve dig frem?
- Lærer du bedst ved at se noget i praksis, eller når du får en teoretisk forklaring?
- Har du brug for tid til at reflektere over det, du har lært, eller lærer du bedst ved at tale om det?
Ved at tilpasse din tilgang til den enkelte kollegas læringsstil kan du sikre, at din videndeling bliver både effektiv og engagerende. Her kan det også være en god ide selv at være opmærksom på graden af indlæring løbende. Det kan være, at din kollega selv mener, at de lærer bedst ved teoretisk forklaring. Hvis du dog oplever, at de lærer godt ved at se opgaven i praksis, så snak med din kollega om dette. Sammen kan I tilrette videndelingen løbende, så din kollega får det maksimale ud af videndeling
Afslut videndeling med at reflektere
Når oplæringen er afsluttet, er det vigtigt at reflektere over processen. Både den, der oplærer, og den, der lærer, bør evaluere, hvad der gik godt, og hvad der kunne forbedres. Dette giver mulighed for at justere tilgangen ved næste oplæring og sikrer, at videndelingen konstant bliver bedre og mere effektiv. Erfaringer fra enkelte tilfælde af videndeling kan også blive en vigtig ressource for arbejdspladsen, næste gang nogen skal lære nyt. Husk derfor at skrive dine erfaringer ned i strukturerede noter, så du og dine kollegaer kan få gavn af dem næste gang.
Hvis du og din arbejdsplads ønsker at få nogle værktøjer, der kan styrke videndeling på arbejdspladsen, så kan det være en god ide med eksperthjælp udefra. Der findes en del foredragsholdere, der kan give din arbejdsplads et videndeling kursus, som kan give jer de rette værktøjer. Det er dog vigtigt, at arbejdspladsen inkorporerer disse værktøjer til sidemandsoplæring effektivt i hverdagen, så i kan få gavn af det fulde potentiale. Videndeling er en dynamisk proces, hvor både den, der deler, og den, der modtager viden, lærer og udvikler sig. Ved at følge disse råd kan du være med til at løfte dine kollegaers kompetencer og skabe en arbejdsplads, hvor viden og erfaring deles på en effektiv og inspirerende måde.
Vil du lære meget mere om, hvordan din arbejdsplads kommer bedst gennem specifikke situationer? Lige her på TJET har vi mange artikler, der er rettet mod dig og din virksomhed. Lige nu kan du eksempelvis læse om de vigtigste overvejelser, hvis virksomheden skal skifte hænder. Vi læses ved på TJET.
Skriv et svar