Hvis du er interesseret i indretning af din butik er der nogle punkter som gør sig gældende uanset hvilken branche du er i. For mange kan det være en fordel af få et specialiseret firma til at tage vare på indretningen af din butik, hvis det ikke er din spidskompetence, som gerne skulle være købmandskab og salg. Herunder er nogle pointers omkring indretningen af en butik.
Vidste du at 80% af alle indkøb besluttes i butikken? Det vil sige at 4/5 af alle køb er mere eller mindre impulskøb og det skal du som butiksejer udnytte til din fordel.
Der er flere forskellige opmærksomhedsting der sælger, her er nogle af dem.
- Klare korte budskaber, er vigtigt for at fange din kundes opmærksomhed.
- Enkelthed og overblik, giver kunden overblikket og gør det nemmere for dem at gennemføre købet.
- Former og kontraster, er med til at gøre designet fuldendt og force kunden til køb
- Derudover er der fokus på oplevelser og service fra kundens side, og vigtigt at opretholde for at beholde kunden.
Når man har en butik der sælger noget til begge køn er det vigtigt at vide, at der er forskel på kønnene når det kommer til at lave impulskøb. Derudover kan det også være vigtigt at overveje ens målgruppes alder, da yngre mennesker handler mere impulsivt end ældre, så derfor kan det være en ide at indrette sig efter impulskøb hvis målgruppen er ung og mere hen ad overvejelseskøb hvis målgruppen er ældre mennesker. Det er ifølge undersøgelser bevist, at længere ophold i butikkerne giver større køb og derfor er det en god ide at sigte mod en lækker atmosfære i butikken der holder kunderne inde i butikken længe, da det giver større køb på sigt. Derfor kan det her også være en fordel at optræne medarbejderne til at kunne holde kunderne længere tid i butikken, uden dog at være irriterende, da det nemt kan blive sådan hvis de bliver for påtrængende.
Gode tips:
Overblik , er et vigtigt parameter når det kommer til at holde kunderne i butikken og konvertere dem til betalende kunder. En god indretning er tit og ofte det der skaber et fedt overblik.
En ad de ting du kan gøre er, at indrette butikken i klare zoner – dvs lave en mande afdeling, kvindeafdeling, børn, sko, outdoor hvis det er det du forhandler osv. Dette giver kunderne et nemt overblik over hvor produkterne til dem er, og så finder de hurtigere frem til deres produkter. Det kan være en super ide at placere højt inventar langs vægge og lavt inventer i midten af et rum, da det giver den bedste dynamik i rummet og kan derfor skabe en bedre atmosfære.
Det er vigtigt for dine tilbuds kampagner, at de bliver fremhævet på en sådan måde at de skaber et overblik hos kunden og de er vel informeret om denne kampagne eller tilbud. Derudover er det vigtigt at der bliver ryddet godt ud i displays, som giver uoverskuelighed. Er det hele lidt rodet, kan det godt med føre kundens utilfredshed.
Noget andet der er vigtigt når man indretter er komplementære produkter, som er i nærheden af hinanden. Det kan være du har en tøjbutik, hvor du også sælger sko og her er det vigtigt for mersalg af sokker, at de er i nærheden af skoene og man ikke skal ned i den anden ende for at finde sokker til sine sko, da de så ikke bliver købt i nær så høj grad. Har du brug for hjælp med indretningen og andet inventar, så vil jeg anbefale at du besøger inventarbutik.dk hvor du både kan købe inventar samt købe deres viden til hjælp med at designe din butik, så den bliver en storsælger!
Skriv et svar