Kan vi træne forandringsparatheden
Da sundhedsvognen ramte muren
Som i mange andre virksomheder på det tidspunkt (og stadigvæk) var der stor fokus på medarbejdernes sundhed. De havde lækre omklædningsfaciliteter, adgang til fitnesscenter og gratis frugt flere steder på hver etage. Næsten alle medarbejdere, der startede som rygere, var røgfri kort efter ansættelsen. Der var ingen krav, intet pres, og det virkede tilsyneladende smertefrit.
De havde også en virkelig lækker kantine. Det var en gourmetkantine, hvor de hver 14. dag havde et mindre event. Det kunne være pianospil til maden, opdækning med dug og kandelabre eller en af byens baristaer, der lavede kaffen. Men hver dag var der fokus på mad i ekstra høj kvalitet.
Og hver dag blev der serveret et lille stykke kage. Men der blev ikke spist særlig meget.
Det virkede som en beslutning lige til højrebenet for ledelsen. De besluttede at afskaffe kagen i kantinen. Det harmonerede med sundhedsværdierne, og det blev alligevel ikke brugt så meget af medarbejderne.
Men det gik lige modsat.
Medarbejderne reagerede i protest mod beslutningen. De krævede kagen tilbage.
Ledelsen stod fast. Indtil en gruppe af medarbejdere samlede underskrifter ind fra mere end halvdelen af medarbejderne, hvor kagen blev krævet tilbage.
Kompromisset blev – efter lang tids tovtrækkeri – at der var kage i kantinen hver fredag.
Hvorfor gik der kage i beslutningerne?
DaNoVas’ ledelse troede, at de havde en forandringsparat medarbejderskare. En lille simpel manøvre som at ændre kageordningen burde derfor ikke betyde noget. Men det gjorde det.
Ledelsens beslutning trådte over den usynlige grænse mellem, hvornår du leder, og hvornår du kontrollerer. Derfor følte medarbejderne sig trådt på af det frembrusende sundhedsparadigme. Kagen, der før var et frit valg for den enkelte, blev nu valgt fra uden medarbejdernes egen indflydelse. Medarbejderne blev altså passive tilskuere til deres eget liv.
Læs resten af casen her
Pointen er, at du ikke kan tage det, der virker i en situation og simpelthen bare antage, at det virker i en anden kontekst. Det glemmer vi ofte, når vi forandrer i virksomhederne. Det skal du huske, næste gang du kaster dig ud i et forandringsprojekt.
Skriv et svar