De seneste tal viser at 40% af forbruget i DK er digitalt. Og det vokser. Over 7% af nethandlen er dagligvarer. Det betyder at ca. 3% af al omsætning i Danmark ligger i onlinesupermarkederne. Det er voldsomt at tale om hele procenter, men det er nu engang virkeligheden.
Nemlig.com har fx ramt bølgen og rider nu på en vækstbølge uden lige. De ansætter flere folk. De udvider leveringsområdet. De udvider leveringstiderne. De får bedre service. De får flere billige varer.
Og flere og flere forbrugere hopper på vognen. Det bliver mere almindeligt / acceptabelt og hverken aparte eller specielt at man køber ind online. Antallet af udbydere vil eksplodere og flere og flere nichebutikker vil se dagens lys. Lokaleomkostningerne er ens på internettet uanset om du hedder Coop, Dansk Supermarked eller Hannes Festmad.
Pris vil altid være et konkurrenceparameter, men det er langt fra det eneste. Der er plads til både økologiske, slankende, børnevenlige, sunde og alt muligt andet inden for kategorien af dagligvarer på nettet.
Så længe at de mindre formår at dele distributionsnetværk, så vil de kunne hamle op med stordriften fra Coop og Dansk supermarked. Og når først den er væk, ja så kan forbrugerne se frem til bedre service og mangfoldighed i den hårde konkurrence, som kommer til at præge markedet.
Hvorfor dør de fysiske supermarkeder ud på sigt?
Der er rigtig mange ulemper ved at handle ind, som man finder ud af er rigtig rare at slippe for når man gør det online i stedet. Tomme flasker de ikke tager, kø, flaskeautomaten virker ikke, udsolgte varer så man bliver nødt til at handle flere steder. Der er det med at slæbe varerne ind/ud og op/ned. Du går op og ned af gangene og tager denne byrde for givet, men med onlinehandel, så kan du blot kopiere alle dine favoritvarer og wupti, så har du klaret det hele på ingen tid.
Om snart vil vi også se at de store spillere vil gå fra dagligvarer til dagligvarer og non-food artikler, ligesom man ser det i Bilka og Føtex. Så kan du også spare turen til byen for at købe gaver ind til weekenden konfirmation, barnedåb, sammenkost eller what ever.
Marginalgrupperne
Herunder hører de svagtseende, svagtgående og dem med dårlig ryg, gigt og andre funktionshæmmende lidelser. Marginal er så meget sagt, de udgør op til 40% af den dagligvarerindkøbende del af befolkningen. Hvad tror du de siger til dagligvarer til døren? Flere af de eksisterende online supermarkeder tilbyder nu også at bære varer ind til køleskabet og for få ekstra kroner stiller de såmænd også varer helt ind i køleskaber, kolonialskuffen og frugtkurven. Se så taler vi om en ydelse, der kan konkurrere med hjemmehjælpen og perspektivet bliver derved enormt for online supermarkederne.
Den travle og uinspirerede husmor
Fænomenet er stigende. Småbørnsfamilierne kan dårligt får hverdagen til at hænge sammen. Når det skal gå hurtigt mister vi motivationen og inspirationen til at skabe noget nyt og spændende. Her kommer online supermarkederne til at skulle skabe sig et rum. Flere niche online butikker tilbyder at man kan købe hele kasser med med mad til 5 ultra lækre retter pakker i portionsposer lige klar til tilberedning på 20-35 minutter med opskrift, tilberedningsvejledning og krydderier i små fine poser. Det er sgu næsten for nemt til ikke at sige ja.
Hvor er onlinesupermarkederne om 5 år?
Der er flere end nu det er helt sikkert. På en så stort marked kan mindst 10-15 store spillere sagtens overleve. Dvs. at når Coop, Dagrofa og Dansk supermarked for alvor får taget sig sammen og rykket på denne violin, så ser vi både Rema1000, Fakta, ISO, Gobi, Edeka, Superbrugsen, Kvickly, Føtex, OBS, Bilka, Netto, Kiwi, Lidl, Spar, Aldi og resten af banden med divergerende onlineinitiativer som kommer os forbrugere til gode.
Skriv et svar