En brugt bil kan være en rigtig god investering, ja oftest den bedste investering, da nye biler taber 30-40% af deres værdi så snart ud kører væk i dem. Dermed ikke sagt at du laver en rigtig god handel hver gang du køber en brugt bil. En brugt bil kan nemlig være fyldt med fejl og får du først hænderne i sådan en bil, kan det hurtigt blive meget dyrt for dig, at have købt brugt bil kontra ny bil. Jeg har snakket lidt med min lokale synsmand i Bagsværd og han har givet mig nogle gode tips til, hvad jeg skal være meget opmærksom på når jeg køber ny, brugt bil.
Udseendet
Ting som ridser i lakken, småbuler, farveforskelle og stenslag virker måske ubetydelige, men selv en lille bule kan være dyr at få lavet. Er der farveforskel i lakken tyder det på at bilen har været skadet.
Rust
Tjek for rust ved skærmkanter, lister og under bilen. Det kan være en god ide at have en lommelygte med, for at kunne se undervognen ordentligt. Tag også måtterne ud og tjek om der er rust under dem. Spørg desuden sælger hvorvidt bilen har fået undervognsbehandling og hvor ofte. Selv en enkelt behandling forlænger bilens levetid meget. Slå også gerne på metallet under bilen. Oftest kommer rusten indefra, hvor du ikke kan se det. Hvis det går hul på metallet når du slår, så skal du holde dig langt væk fra bilen.
Dæk
Tjek at dækkene er slidt ensartet. Hvis de er slidt skævt kan det betyde, at hjulophængene er ude af justering eller slået skæve. Det kan også skyldes skævheder i karroseriet efter en alvorlig skade. Profildybden på dækkene skal være mindst 1,6 mm for at være lovlige, men dækkene bør skiftes når dybden er nede på 3 mm. Husk også at tjekke reserve dækkene.
Kilometertal
Jo færre kilometer bilen har kørt, jo større værdi har den. Man har set flere eksempler på ændring af kilometertallet, for at skjule bilens sande kilometertal for køberen. Derfor skal du være ekstra opmærksom. Stemmer kilometertallet overens med det slid der er på rattet, gearstangen og førersædet? Vær opmærksom på om nogle af disse enheder er skiftet ud. Du kan også tjekke synsrapporten og se hvad kilometertælleren viste, sidst den var til syn.
Praktisk gennemgang
Tjek at døre kan lukkes og låses uden besvær, at lygter virker som de skal og at udstødningen er tæt. Tjek også om batteriet er rent og uden hvide belægninger ved polerne. Rul vinduerne op og ned og tryk på de forskellige paneler – de må ikke knirke eller give efter.
Motortjek
Alle beholdere skal være fyldte og tætte. Kig på selve olien – hvis denne er kulsort kan det være et tegn på en meget slidt motor. Kølervæsken skal være fri for olie. Lugt til motoren – lugter den brændt? Motorrummet skal være rent, tørt og pænt. Spørg også, hvornår bilen sidst har fået skiftet tandrem og vandpumpe. Det skal skiftes for hver 60-100.000 km. alt efter model.
Prøvekørsel
Når du prøvekører bilen skal du være opmærksom på om koblingen går med et lige tryk. Start bilen flere gange, så du er sikker på at tændingen fungerer. Mærk efter om der er ratslør og om støddæmperne virker optimalt når du kører over ujævnheder. Kør alle gearene igennem og tjek bremsere og håndbremser. Tjek også at blæsere virker.
Servicebog
Nærlæs eventuelle reparationsregninger. Servicebogen skal helst indeholde den komplette historie om bilen. Hvis oplysningerne kan dokumenteres med regninger for de gennemførte serviceeftersyn, reparationer og andet, er det et ekstra plus. Servicebogen kan give dig en ide om, om der er ekstraarbejder på vej i nær fremtid.
Et godt køb?
Brug din sunde fornuft og tænk om det virkelig er et godt køb. Overvej benzinforbrug, vægtafgift, grøn afgift, reservedelspriser, forsikring osv. Vær opmærksom på om der er restgæld i bilen.
Nikolaj skriver
Tak for en super huskeliste
Det er rigtigt vigtigt at gå sideruden igennem som du nævner.
Der er også mange som glemmer at gå forruden igennem.
God dag herfra