TJET

  • Forside
  • Betingelser for brug af TJET
  • Sådan indsender du en artikel
  • Kontakt
Du er her: Forside / Guides / Diverse guides / Miljøbevidst indkøb af tryksager

Miljøbevidst indkøb af tryksager

7. juli 2015 af ReklameTryk Skriv kommentar

Hvis en virksomhed har en holdning til miljøet og klimaet, så bør det også skinne igennem, når man vælger, hvilket trykkeri, der skal stå for produktionen af virksomhedens tryksager. Her kan der nemlig være store forskelle i, hvor meget fokus trykkerierne har på miljø- og klimamæssige forhold. Det er derfor vigtigt, at man vælger et trykkeri med de rigtige certificeringer.

Danske trykkerier er blevet langt mere bevidste om miljømæssig og social ansvarlig produktion af tryksager, end det var tilfældet for 25 år siden. Faktisk er vi meget længere fremme på den front end mange af vores udenlandske konkurrenter, og den markedsposition er vigtig at fastholde.
I den grafiske branche findes der flere både nationale og internationale miljø mærkeordninger, som trykkerierne kan tilmelde sig, og som stiller skrappe krav til miljøvenlig produktion af tryksager.  Som et minimum, bør dit trykkeri være FSC certificeret og Svanemærket, men der er også flere andre gode mærkeordninger, som du bør kende og kigge efter.

FSC®- Forest Stewardship Council®
FSC certificeringen er en international mærkeordning, som stiller skrappe krav til bæredygtig og ansvarlig skovbrug. Når du køber FSC mærket papir til din tryksag, kan du være sikker på, at papiret kommer fra skove, hvor der ikke bliver fældet mere træ, end skoven selv kan nå at reproducere. Derudover er de mennesker, som arbejder i FSC skovene, sikret uddannelse, sikkerhedsudstyr og gode lønforhold, og skovenes dyre og planteliv bliver desuden beskyttet.

Svanemærket
Svanemærket er en nordisk mærkeordning, men i Danmark bruger vi det sammen med EU-blomsten som det officielle miljømærke. Svanemærkede tryksager har opfyldt en række skrappe krav i fremstillingsprocessen, som bl.a. omhandler minimering og håndtering af papirspild og affaldsprodukter, samt krav til anvendelsen af vegetabilske trykfarver, vandbaseret fremkaldervæske mm. som ikke skader hverken miljø eller mennesker. Certificerede trykkerier er desuden underlagt jævnlig kontrol fra Miljømærkning Danmark, som varetager mærkeordningen.

ClimateCalc certificering
ClimateCalc er et beregningsværktøj, som er udviklet til den grafiske branche, og som kan beregne CO2 udledningen helt ned på den enkelte tryksags niveau. Ved at kunne beregne det enkelte grafiske produkts klimabelastning, kan man foretage nogle valg før produktionen igangsættes, som mindsker klimabelastningen yderligere. Derudover giver det mulighed for at tilkøbe sig kompensation for slutproduktets endelige klimabelastning, så den pågældende tryksag bliver CO2 neutral.

Beregningsværktøjet bygger på europæiske grafiske standarder for klimaberegning, som er fastlagt af den europæiske brancheorganisation Intergraf.eu. Certificerede virksomheder gennemgår en årlig auditering for at sikre, at de data, som anvendes ved klimaberegningen, er verificeret af ClimateCalc.

CO2 neutrale websites
Stort set alle virksomheder i dag har en hjemmeside og/eller en webshop – også i den grafiske branche.  Gennem ordningen CO2 neutrale Websites, kan virksomheder tilkøbe sig kompensation for den CO2 udledning, som genereres via strømforbruget til drift og vedligeholdelse af disse websites. Gennem ordningen bidrager man således til andre CO2 reducerende projekter rundt omkring i verden.

Det grafiske CSR kodeks
CSR står for Corporate Social Responsibility og i den grafiske brancheforening i Danmark har man sammen med fagforeningen HK/privat udviklet et kodeks omkring social ansvarlighed for fremstillingen af grafiske produkter og serviceydelser. Kodekset tager afsæt i FN Global Compacts 10 principper om bl.a. arbejdsrettigheder, menneskerettigheder, miljø, antikorruption mm, men er tilpasset den grafiske branche. Kodekset administreres af den grafiske Brancheforening Grakom.

Teknologi
Også inden for den teknologiske udvikling af trykmaskiner er der sket rigtig meget de senere år, og de nyeste trykmaskiner er udviklet med et stort fokus på miljøvenlig produktion. Bl.a. fremstiller den japanske producent, Komori, deres GreenLine (miljøvenlige) trykmaskiner på fabrikker, hvor strøm forsyningen kommer fra vindenergi og solceller.

De nyeste og mest avancerede trykmaskiner er udstyret med helt nye teknologier som H-UV og A-APC. H-UV teknologien anvender ultraviolet lys til at tørre trykfarven med under selve trykprocessen, så trykfarven er tør i det øjeblik, den rammer papiret. Derved undgås farveafsmitning og anvendelsen af traditionelle kemiske sprøjtepulvere mm er derfor unødvendig. Det er også værd at bemærke, at CO2 udledningen ved anvendelsen af H-UV teknologien kun udgør 25% af Co2 udledningen ved traditionelle trykmetoder.

A-APC teknologien omfatter en række fuldautomatiske, computerstyrede funktioner og processer, som resulterer i en væsentlig reduktion i forbruget af makulatur ark ved indstilling af maskinen. Dermed begrænses papirspildet med deraf mindre miljø belastning til følge.
Konklusionen er, at der er rigtig gode muligheder for også at være miljøbevidst, når du køber tryksager og dermed bidrage positivt til virksomhedens fokus på miljø og klimabelastning ved at vælge et trykkeri med de rigtige certificeringer og den nyeste tryk teknologi.

Skrevet i: Diverse guides, salg - Marketing Tags: miljø, tryk, trykkeri, tryksager

Skriv et svar Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

CAPTCHA
Refresh

*

Populære artikler

  • Alt du skal vide om bordtennis
  • Omtanke, Svupper eller Slamsugning?
  • Hvilke håndboldsko er de bedste?
  • Meditation og mindfulness – hvad er forskellen?
  • Hvilke brugte biler er et godt køb?

Kategorier

  • Abbonement
  • Affiliate
  • Aktier
  • Alt det andet
  • Alternativ behandling
  • Andet
  • Blogs
  • Bøger
  • Børn
  • Børnetøj
  • Computer
  • Destinationer
  • Det frække
  • Diverse
  • Diverse guides
  • Diæt
  • Elektronik
  • Erhverv & Økonomi
  • Erhverv nyheder
  • Europa
  • Familie
  • Fest
  • Fitness
  • Forretning – Karriere
  • Forsikring
  • Fritid & Rejser
  • Guides
  • Hardware
  • Helbred & Motion
  • Historie – Kultur
  • Hobby
  • Hus & Have
  • Indendørs
  • Informationsider
  • Internet markedsføring
  • Karriere
  • Kærlighed
  • Købs Guide
  • Lån
  • Legetøj
  • Levestil
  • Medicin
  • Mobil Information
  • Mobiltelefoni
  • Møbler
  • Møbler
  • Netværk
  • Nyheder
  • Offline
  • Online underholdning
  • Prissamenligning
  • Psykologi
  • Rådgivning
  • Rejse
  • Rejse Tips
  • salg
  • Salg & Handel
  • salg – Marketing
  • Shopping
  • Slankekur
  • Software
  • Spil
  • Spil & Sjov
  • Spise guide
  • Sport
  • Steder – Rejse artikler
  • Styrketræning
  • Tandpleje
  • Teknik
  • Telefoner
  • Terapi
  • Tjen penge
  • Uddannelse & kursus
  • Udendørs
  • Underholdning
  • Venskab
  • Viden på internettet
  • Voksne
  • Vægttab
  • Værktøj
  • Webshop guide
  • Webshops
  • Økonomi

Valgmuligheder

  • Opret forfatterprofil
  • Betingelser for brug af TJET
  • Sådan indsender du en artikel
  • Kontakt

Nyeste artikler

En eventyrlig rejse gennem svensk litteratur – eventyr, Astrid Lindgren og moderne værker

Din introduktion til finansieringsret og finansieringstyper

Vigtige overvejelser under en skilsmisse

Gode råd til videndeling på din arbejdsplads – løft dine kollegaers kompetencer

De vigtigste overvejelser ved virksomhedsoverdragelser (M&A)

Copyright © 2025 · Magazine Pro Theme til Genesis Framework · WordPress · Log ind